EYE TOLD YOU SO

EARLY eight years ago
g the Eye exposed the sale
by the Inland Revenue and
Customs & Excise of Britain’s tax offices to a
Bermudan company under a PFl deal,
codenamed STEPS and designed to enable the
new owners Mapeley to, er, avoid tax. The
scandalous episode was set out in all its tawdry
detail in a 2003 Private Eye special report, “The
Artful Dodgers”, by the late Paul Foot.

The Revenue always insisted that despite the
tax avoidance it was still a good deal, based on the
unlikely promise from Mapeley that it would not
make profit on the 20-year deal until selling the
buildings (tax-free) at the end. In 2004 this was
cheerfully accepted in a
favourable report from the
National Audit Office, but
unsurprisingly soon turned
out wildly inaccurate.

Over the next two years
the Eye regularly pointed
out that a) Mapeley was
making much more money
than it said it would; and
b) the government was
paying out much more
than it said it would. An
analysis of the dodgy numbers in
Eye 1150, in January 2006, concluded: “Now that
the government’s and Mapeley’s assurances about
the costs, the profits and the amount of tax avoided
are all shown to be false, will the NAO or parliament
return to arguably the most outrageous PFI deal on
record?”

The NAO duly took a fresh look. And now,
nearly halfway through the contract, it has reached
the conclusion that Eye readers did all those years
ago: “Eight years on [HMRC] has not achieved
value for money on the contract so far...” It notes
that the deal is expected to cost £570m more than
anticipated and records a litany of ongoing
troubles.

HMRC “has not assessed the benefits realised by
Mapeley under the STEPS deal nor the profitability

| Mind the Steps

of the Mapeley group”, “lacks a shared strategy with
Mapeley”, “does not monitor the overall cost of the
contract” and “only began to develop a detailed
business continuity plan to manage the risk of
Mapeley default in January 2009” — default:not
being an impossibility given what is known of
Mapeley’s current financial troubles.

Taxpayers will be pleased to hear that this is the
kind of deal the government proposes with more
public property under its “operational efficiency

Pilots victory

GROUP of pilots sacked by Cathay Pacific
eight years ago finally won their case for
unfair dismissal last month, along with
damages for defamation after airline bosses
accused them of being unprofessional and
acting against the best interests of Hong Kong.
Eye 1057 reported the sacking of 49 pilots in
2001 after they took part, along with colleagues, in
a union-led “maximum safety strategy”. This was a
kind of work-to-rule, intended to counter what they
claimed was under-staffing by the airline, resulting
in pilots being asked to fly for too long or being
called into work without adequate rest between
flights.

The company denied it had sacked the pilots for
union activities, instead claiming it was their
“conduct” that led to dismissal. But the judge in the
Hong Kong high court found that Cathay had “no
hard evidence of such anti-company or anti-social
conduct as it alleges” and that during the trial
Cathay “could not identify a single instance where
any of the plaintiffs manifested such behaviour”.

The pilots were also awarded damages because
public statements by company bosses Tony Tyler
and Philip Chen had accused the “49ers” of being
unprofessional, having poor employment records
and not caring about the best interests of the airline
or of Hong Kong itself. Eighteen of the pilots took
Cathay to court, though one died before the case
was completed, with damages totalling around
HK$55m (just over £4m).



